Познаването на Кодекса на труда, един от основополагащите нормативни актове в сферата на трудовото право в Република България, е от еднаква важност както за работодателите, така и за служителите.
Основните разпоредби на Кодекса уреждат трудовите взаимоотношения и при подписването на трудов или граждански договор е добре да сте информирани относно своите права и задължения, независимо дали сте от страната на работодателя или от тази на работника/служителя.
Въпреки че основните аспекти в Кодекса на труда са сравнително константни, често в Парламента се внасят нови проектозакони и предложения за промени и подобрения в него вследствие на искания от синдикати или асоциации на работодатели например.
Измененията понякога се налагат заради внезапните и динамични промени в заобикалящия ни свят и най-скорошният пример за това е пандемията от КОВИД-19, която завинаги промени начина, по който възприемаме трудовата сфера. Преди 2020 година работата от вкъщи беше рядкост и привилегия, докато сега, четири години по-късно, тя е по-скоро норма.
Разбира се, не е лесно да се следят всички нови закони, а и не е необходимо да се знаят дословно и в подробности. За целта е достатъчно да имате добър адвокат по трудово право, който да ви съветва и съдейства при необходимост.
Настоящата статия ще разгледа най-новите предложения (към месец март 2024 година) за изменения в Кодекса на труда и неговите основни аспекти, както и важността от професионална правна помощ при възникнали казуси, касаещи Кодекса.
Кодекс на труда: същност и цели
По дефиниция Кодексът на труда урежда “трудовите отношения между работника или служителя и работодателя, както и други отношения, непосредствено свързани с тях”.
Целта на Кодекса е всеки гражданин да е свободен да практикува своята професия и да е защитен от закона, да му бъдат осигурени достойни и справедливи условия за изпълнение на трудовите му задължения. Кодексът също така спомага за “социален диалог” между държавните институции, служителите, работодателите и всички организации на работници и работодатели - с цел подобрение на трудовите отношения, условията на труд и всички други свързани аспекти.
Важни аспекти в Кодекс на труда
Кодексът на труда е един сред най-широко приложимите закони. Ето защо сме публикували редица статии по най-важните въпроси, за които този Кодекс се прилага.
Разгледайте следните теми и ако има въпрос, който ви интересува, а все още не е обсъден, не се колебайте да се свържете с нас.
- Уволнение на работници и служители - как се прекратява трудов договор по желание на работодателя или на служителя, уволнение при извънредно положение и закрила от уволнение.
- Обезщетение при съкращение - кога се дължи и как се изчислява?
- Регламент и правна помощ при трудова злополука
- Обезщетение при трудова злополука
- Специфики и сключване на трудов договор - включително какво трябва да съдържа всеки трудов договор, какво е времетраенето му, какъв срок за изпитване на служителя от постъпването му на работа се определя и още особености.
- Всичко за платения годишен отпуск
Прекратяване на трудов договор по чл. 326 и чл. 325 от КТ - включително как трудовият договор се прекратява при изтичането на срока, който е бил предварително уговорен, при изпълнение на определена работа, както и при невъзможност служителят да продължи да я изпълнява.
Последни предложения и промени в Кодекс на труда
Наскоро бяха внесени за обществено обсъждане предложения за определени изменения в Кодекса на труда, инициирани от Министерски съвет и от представители на партии. Както споменахме по-рано, една от основните промени на трудовия пазар е все по-разпространената опция за работа от разстояние. По време на пандемията от КОВИД-19 се наложи голяма част от работодателите да преструктурират начина на работа в своите предприятия и фирми и новата организация на труда се запази за много от тях и след отмяната на ситуацията на “извънредно положение”.
Несъмнено това донесе много позитиви както за работодателите, така и за служителите, но същевременно и двете страни бяха изправени пред нови предизвикателства поради факта, че много от аспектите на работата от разстояние са недостатъчно или не са въобще регламентирани в съответното законодателство, а именно Кодекса на труда. По тази причина предложенията за промени в Кодекса през последните години са главно свързани с уреждането на дистанционната работа, но не само.
Представяме ви най-важните предложения за изменения от последните месеци. Някои от тях са вече приети и обнародвани в Държавен вестник, а други тепърва подлежат на обсъждане.
- Създава се “единен електронен трудов запис” - тенденцията е трудовата книжка на хартиен носител да отпадне до 1-ви юни 2025 г. и като нейна алтернатива всеки работник/служител да разполага със своето трудово досие в електронен формат. Единният електронен трудов запис съдържа личните данни и цялата информация относно трудовия стаж на съответното лице.
- Във всеки трудов договор, който касае работа от разстояние ще трябва да бъде упоменато конкретно “място в помещение в дома на работника или служителя или в друго помещение по негов избор извън предприятието, където се извършва работата”. Предложението, което предстои да бъде гласувано в Парламента, е направено, за да могат да се гарантират безопасни условия на труд при дистанционна работа.
На практика обаче тази промяна противоречи на обещанията за повече гъвкавост що се отнася до работата от разстояние и постановява, че всеки служител, работещ от вкъщи, ще може законно да извършва трудовите си задължения само от едно определено бюро или маса в дома си.
- Друго предложение за промяна гласи, че служителят/работникът, извършващ работа от разстояние, е длъжен да предостави писмена информация на работодателя за характеристиките на работното си място, за да се оцени риска за здравето и безопасността му.
Този текст също е посрещнат с критика, особено от Алианса на технологичната индустрия - експертите са категорични, че е задължение на работодателя да осигури безопасни условия на труд на всеки свой служител, независимо дали той работи на място или дистанционно. - Работник или служител, работещ от разстояние, ще има т.нар. “право на изключване” - по време на междудневната и седмичната си почивка няма да е длъжен да осъществява електронна комуникация с работодателя си. Изключение е допустимо само ако подобен тип комуникация е изрично упоменато и позволено условие в индивидуалния или колективния трудов договор.
Предложението обаче не касае лицата, които не работят дистанционно - тоест ако работите на място в офис, нямате право да “се изключите”. По тази причина текстът е силно критикуван както от служители и работодатели, така и от народни представители, но най-вероятно в близките седмици ще бъде приет и вписан както изменение в Кодекса на труда.
- Предвижда се и възможността отработеното време, включително и това при дистанционна работа, нощен или извънреден труд, да се отчита чрез автоматизиран процес, в това число и през системи, базирани на изкуствен интелект. Всеки работник ще има правото да поиска достъп до тази база данни и работодателят ще е длъжен да му го предостави.
- Предложение, внесено от лидер на една от партиите в Парламента, гласи, че трябва да отпадне шестмесечният срок за изплащане на обезщетения при незаконни уволнения. Работникът ще има право да получава обезщетение за целия период - от незаконното си освобождаване от работа до възстановяването си.
В случай че се нуждаете от консултация и съдействие от експертни адвокати, свържете се с нас.
В случай, че се нуждаете от консултация и съдействие от експертни адвокати, свържете се с нас.
Адвокат по трудово право: правно съдействие за казуси, касаещи Кодекса на труда
Трудовите отношения са основна и неделима част от ежедневието ни, но за съжаление не са редки случаите на несправедливо ощетени страни поради липса на добро познание на Кодекса на труда.
Както работодатели, така и служители често не успяват да защитят правата си, тъй като не са добре информирани относно респективните наредби.
Както вече споменахме неведнъж, важно е да сте запознати със своите задължения и права, за да не попадате в подобни ситуации. Въпреки това не е необходимо да познавате закона като юрист - за важните моменти във всяко едно трудово правоотношение потърсете помощ от професионалисти.
Адвокатска кантора “Данаилова, Тодоров и партньори” вече години наред е сред лидерите в областта на трудовото право в престижната международна класация Chambers and Partners. Можете да се свържете с нас, за да уговорите предварителна консултация, по време на която ще се запознаем с вашия казус и ще ви предложим стратегия за решение на проблема.
Нашите висококвалифицирани адвокати предлагат правни съвети, съдействие и изготвяне на всякакви документи във връзка с уреждане на трудовите правоотношения между работодател и работник/служител. Това включва и съставянето на вътрешни актове на работодателя (например правила за вътрешния трудов ред, етичен кодекс и т.н.), като се взима под внимание специфичната дейност.
Правните ни експерти следят за спазването на нормативните актове, регламентиращи изменение на трудовото правоотношение, безопасност и закрила на труда. Адвокатите ни консултират както работодатели, така и служители или работници. Нашите правни специалисти оказват съдействие за разрешаването на всякакви казуси по трудово и осигурително право в цялата страна, включително и за чуждестранни граждани.
Надяваме се, че гореизложеният преглед на най-новите предложения за промени в Кодекса на труда ви е бил полезен. Важно е да следите за всички изменения в законодателството, за да сте наясно с правата и задълженията си в ролята си на служител/работник или работодател.
А ако се нуждаете от консултация и съдействие от добър адвокат по трудово право, свържете се с нас. Адвокатска кантора “Данаилова, Тодоров и партньори” е винаги насреща и ще ви помогне при всякакви казуси и запитвания.
Адвокатска кантора „Данаилова, Тодоров и партньори“ е лидер в областта на търговското, облигационното, трудовото, административното и данъчното право.