Онлайн магазин: стъпки за отваряне и регистрация в НАП
Как да планирате и създадете свой собствен онлайн магазин? Какви са стъпките и изискванията? Трябва ли електронният ви магазин да подава информация към НАП и на какви проверки подлежи?
“Данаилова, Тодоров и партньори” предлагат информация относно тези основни въпроси, както и пълно правно съдействие. Свържете се с нас, ще се радваме да помогнем!
Какво представлява електронният магазин?
Онлайн магазинът е уебсайт, чрез който се извършват онлайн продажби на стоки или услуги чрез сключване на договор от разстояние по Закона за защита на потребителите (чл. 45). Интернет страницата има вградена функционалност за:
- избор, включване и изключване на стоки/услуги в потребителска кошница;
- въвеждане на информация за купувача, адреса на доставка и за избор на метод за плащане.
Електронната търговия в България се регулира от редица закони и компетентни органи. Повече обща информация за същността на онлайн търговията и изискванията при регистрация, можете да намерите в нашия уебсайт - в статията ни тук.
В случай, че се нуждаете от консултация и съдействие от експертни адвокати, свържете се с нас.
Планиране
Ако сте решили да пристъпите към откриване на собствен електронен магазин, първо трябва да обмислите следните аспекти:
- продукт - има ли пазар, с какво е уникален и конкурентен ли е спрямо останалите;
- ценообразуване - вкл. цената на материалите, уеб хостинг, данъци, реклама, SEO оптимизация и др.;
- доставка - тя може да се поеме от потребителя, да бъде напълно безплатна, безплатна над дадена стойност (например 50 лв.) или безплатна за определен период от време. Кой ще извършва доставките?
- уеб хостинг - могат да се използват вече съществуващи борси като Etsy/Amazon и др. или да се разработи собствен магазин (т.е. да се избере хостинг платформа);
- име на домейн и марка - името трябва да е уникално;
- изграждане на сайт - той трябва да съдържа списък с продуктите, оферти, контакти, блог с полезна информация за вашите клиенти и др.;
- плащане - тук възможностите са: плащания с дебитни/кредитни карти чрез виртуален ПОС терминал, наложен платеж или използване на електронни платформи като payPal, ePay и др.;
- SSL сертификат - той осигурява криптиране на връзката с цел защита на личните данни на клиентите.
- общи условия и политика за поверителност - отделен таб/една страница във вашия сайт, в която подробно са описани общите условия на вашия уебсайт, политиката за поверителност и подробна информация за използваните бисквитки. Там потребителят трябва да има опцията да се съгласи с всички или само с някои видове бисквитки.
Създаване на онлайн магазин
Подходящото решение зависи от вашия бизнес модел.
Безплатен онлайн магазин. Вашият интернет магазин може да се разработи чрез безплатна платформа с отворен код (Open Source), съдърщажа базовите функционалности, необходими за онлайн търговия.
Готов онлайн магазин. На пазара се предлагат платформи с готови секции за каталог на вашите продукти, търсачка с различни филтри, пазарска количка за плащания и форма за поръчки.
Изработка на онлайн магазин. Ако искате вашият онлайн магазин да има уникален уеб дизайн, можете да поръчате изработка, която да включва и статистика на продажбите, адаптивен дизайн или интеграция с Google/Facebook и социалните мрежи.
Изисквания за онлайн магазин
Сайтът на електронния магазин трябва задължително да включва следната информация:
- име на фирмата (за отварянето на вашия нов интернет магазин, може да се наложи откриването на нова фирма);
- условия за ползване и поръчване от сайта;
- процедури за връщане на продукти;
- гаранционни срокове за предлаганите продукти;
- бланка за рекламация.
Законовите изисквания, свързани със защитата на потребителите, включват още:
- документация като Общи условия на търговеца, Политики за рекламация и пр.;
- ясно обявяване на цените (включват ли данъци, такси и др.);
- ясни условия за кеширане (cookies) във връзка със защита на личните данни (GDPR);
- ясна политика за събиране, обработка и съхраняване на лични данни.
Фирмата-оператор на електронния магазин трябва също да се регистрира в Търговския регистър и да провери регистрацията по ЗДДС. Подава се и специален формуляр към НАП съгласно Наредба 18 за онлайн търговията.
Стъпки при отваряне на електронен магазин
Докато тече изработката на сайта по вашия уеб проект, могат да се извършат следните стъпки по отваряне на онлайн магазина:
- Регистрация на фирмата-оператор на електронния магазин в Търговския регистър
- Сключване на договор с банка и откриване на специална търговска сметка
- Извършване на правна проверка, която да установи отговаря ли онлайн магазинът на всички законови изисквания
- Изготвяне на Общи условия, Политика за защита на личните данни и друга задължителна документация
Юридическата проверка се извършва от адвокат специалист, на когото се създава демо-акаунт, за да извърши одит на необходимите функционалности. Правен експерт трябва да изготви и задължителната по закон документация като Общи условия и др. Той може да съдейства и при регистрацията в ТР и НАП.
При нужда от съдействие, не се колебайте да се свържете с нашите специалисти.
В случай, че се нуждаете от консултация и съдействие от експертни адвокати, свържете се с нас.
Регистрация в НАП на електронен магазин: Наредба Н-18
Регистрацията се извършва чрез подаване на информация по електронен път (с електронен подпис) по реда на ДОПК в портала за онлайн услуги на НАП (приложение 33).
За плащанията в онлайн магазина може да се издава:
- касов бон от одобрено фискално устройство (ФУ) или интегрирана автоматизирана система за управление на търговската дейност (ИАСУТД), или
- електронен документ със задължителни реквизити по Наредба Н18.
Най-новите изменения засягат именно електронния документ. Той се издава при т. нар. неприсъствени плащания с кредитна или дебитна карта чрез виртуален ПОС терминал, без да е необходимо издаването на касов бон.
Съгласно законовите изисквания на Наредба Н18 софтуерът на даден онлайн магазин трябва да:
- генерира уникален номер на всяка поръчка;
- осигури еднозначна автентикация на потребителя;
- осигури пълнота и интегритет на създадените данни;
- не управлява други продажби, различни от тези на уеб сайта;
- не приема други плащания, различни от неприсъствените плащания с карти;
- базата данни да се съхранява на територията на България или ЕС.
Онлайн търговците са задължени да подават към НАП специален одиторски файл с информация за доставените стоки или услуги ежемесечно.
При издаването на електронен документ, търговецът не е длъжен да поддържа софтуер за управление на продажби в търговски обект по ЗДДС. Той е задължителен само при продажби, за които търговецът издава касови бележки.
Съдействие от адвокат при отваряне на онлайн магазин
Работата на електронните магазини подлежи на проверки от страна на НАП, Комисията за защита на потребителите, Комисията за защита на личните данни, Комисия за защита на конкуренцията и други компетентни органи.
Доверете се на адвокат за:
- регистрирането на фирмата, която оперира електронния магазин в Търговския регистър;
- съдействие при регистрация в НАП;
- изготвяне на Общи условия, Политика за защита на личните данни и друга задължителна документация;
- извършването на юридическа оценка дали онлайн бизнесът и електронният магазин отговарят на законовите изисквания;
- представителство пред Комисията за защита на личните данни и други компетентни органи;
- консултация и съдействие при подадени жалби или наложени санкции.
При нужда от допълнителна информация или съдействие, свържете се с нас.
Специалистите от адвокатска кантора “Данаилова, Тодоров и партньори” са винаги насреща!