Агенция по вписванията: дейност, справки и електронни услуги
Агенцията по вписванията е структура към Министъра на правосъдието. Каква е дейността й? Какви справки могат да извършват гражданите и какви електронни услуги предлага?
Отговори от “Данаилова, Тодоров и партньори”. Ако се нуждаете от допълнително съдействие или консултация, не се колебайте да се свържете с нас.
Какво представлява Агенцията по вписванията?
Агенцията отговаря за обработването на всички актове, които подлежат на вписване. Въз основа на вписаните актове, се извършват и справки и се издават удостоверения и преписи.
Седалището на агенцията е в София, а териториалните й звена - служби по вписванията - се помещават в районните съдилища.
Каква е дейността на Агенцията по вписванията?
Агенцията по вписванията има широк обхват от дейности, които включват:
- Ръководене и координиране на дейността на службите по вписвания
- Създаване и поддържане на Имотния регистър
- Осигуряване на връзка между Имотния регистър и други регистри
- Създаване и поддържане на електронен архив на партидите на недвижими имоти и вписани актове (включително приложената към тях документация)
- Развиване и технологично усъвършенстване на Имотния регистър, Регистъра Булстат, Търговския регистър и Регистъра на имуществените отношения на съпрузите
Достъп до информация
Граждани и фирми могат да получават информация, свързана с регистрите, както и да подават сигнали и жалби, на единен телефон 0700 121 07.
Телефонното обаждане е на цената на градски разговор от цялата страна, докато обажданията от мобилни телефони се заплащат според стандартната тарифа на съответния мобилен оператор. Телефонът работи в установеното за Агенция по вписванията работно време – от 9.00 до 17.30 ч. в делнични дни.
Агенцията, обединяваща Имотен регистър и Търговски регистър и регистър на ЮЛНЦ, е със седалище София, ул. „Георг Вашингтон“ №21 (BIC код: CREXBGSF).
Електронни услуги
Единният портал обединява сайтовете на Имотен регистър (ИР) и Търговски регистър и регистъра на юридическите лица с нестопанска цел (ТРРЮЛНЦ) в обща платформа.
Чрез електронния портал Агенцията по вписвания може да издава:
- незаверен/ заверен препис на вписан акт
- удостоверение за лице
- удостоверение за имот
- удостоверение за лице/ имот за определен период
Заявления се подават чрез портала в електронен вид, след регистрация с потребителско име, парола и електронен подпис.
Заявления за услугите се подават чрез форма в сайта. Заплаща се и необходимата държавна такса чрез системата ePay.
Незаверените преписи са достъпни онлайн, докато за заверените се подава заявление онлайн, а документът се получава на място в Службата по вписвания по местонахождение.
При удостоверенията, с подаването на заявлението може да се посочи дали да бъдат получени в електронен вид или на място в Службата по вписвания.
На единния портал на Агенцията се публикуват и тематични новини. Според най-актуалната информация, търговците и юридическите лица с нестопанска цел не подават нулева декларация през 2021, ако са подали такава през 2020 г. - прочети цялата новина за декларациите тук.
При нужда от консултация и съдействие от добър адвокат, потърсете ни.
Адвокатска кантора “Данаилова, Тодоров и партньори” предлага експертно комплексно обслужване по всякакви правни въпроси.